Anxietatea reprezintă răspunsul natural al organismului tău la stress. Vei resimți senzația de anxietate ca pe o stare de frică referitoare la ce urmează să se întâmple. Prima zi de școală, mersul la un interviu de angajare, vorbitul în fața unei mulțimi de oameni – toate acestea te pot face să te simți temător și încordat.

Dacă însă anxietatea atinge cote mari, durează pentru mai mult de 6 luni și te împiedică să îți desfășori normal activitățile, atunci putem vorbi despre tulburări de anxietate.

Ce sunt tulburările de anxietate?

Este normal să te simți anxios când te muți într-un loc nou, începi un job nou sau dai un examen. Este neplăcută această emoție, însă te poate motiva să muncești mai mult, să ai rezultate mai bune. Anxietatea obișnuită este un sentiment de frică ce vine și pleacă, nu interferează cu viața ta și nu te împiedică să îți desfășori activitățile.

În cazul unei tulburări de anxietate însă, senzația de frică te însoțește mereu, orice ai face. Este o senzație intensă și, de multe ori, te poate face să nu îți mai poți desfășura activitățile obișnuite.

Acest tip de anxietate te poate face să renunți la lucruri care îți plăceau cândva. În cazuri extreme, îți pot dicta viața: nu mai poți intra într-un lift, nu mai poți traversa strada sau chiar nu mai poți ieși din casă din cauza acestei frici.

Cu cât lași anxietatea mai mult timp netratată, cu atât ea se va adânci.

Tulburarea de anxietate poate afecta pe oricine, la orice vârstă. Este cea mai frecventă cauză pentru care oamenii solicita ajutor psihologic. Nu ești singur! Nu este o rușine să ai această tulburare și nu este nimic grav! Se poate vindeca sau ține sub control cu ajutorul psihologului sau psihoterapeutului!

Tipuri frecvente de tulburări de anxietate

Iată care sunt cele mai frecvente tipuri de tulburări de anxietate:

  • tulburarea de panică – atacuri de panică recurente. Trăiești cu frica unui nou atac de panică.
  • fobia – frica excesivă de un obiect, o situație, o activitate
  • tulburarea de anxietate socială – frica extremă că vei fi judecat de ceilalți
  • tulburarea obsesiv-compulsivă – gânduri recurente iraționale care conduc la efectuarea unor acțiuni repetitive (verifici de 3 ori dacă ai încuiat ușa, de exemplu)
  • tulburarea de anxietate de separație – teama de a fi departe de casă și de cei dragi (frecventă la studenți)
  • tulburarea de anxietate de boală – anxietate referitoare la sănătatea ta (ipohondrie)
  • tulburarea de stres posttraumatic – anxietatea resimțită după un eveniment traumatizant (accident, viol, incendiu, violență etc.)

Simptomele anxietății

Anxietatea poate fi resimțită diferit de la o persoană la alta: poți simți orice de la „fluturi în stomac” până la o inimă care îți galopează în piept. Te poți simți lipsit de control, ca și cum mintea ta ar fi deconectată de la corpul tău.

De asemenea, poți avea coșmaruri, atacuri de panică, gânduri și amintiri dureroase pe care nu le poți controla. Poți avea o stare generalizată de frică și îngrijorare sau poți resimți stress față de un anumit loc sau eveniment.

Alte simptome frecvente:

  • ritm cardiac crescut
  • respirație rapidă
  • stare de neliniște
  • greutăți de concentrare
  • dificultatea de a adormi

Ce este un atac de anxietate?

Un atac de anxietate este un sentiment puternic de îngrijorare, frică, stress. Acest sentiment te copleșește. De multe ori, un atac de anxietate crește progresiv pe măsură ce evenimentul stresant se apropie.

Simptome frecvente ale unui atac de anxietate:

  • te simți slăbit sau amețit
  • respiri scurt și agitat
  • senzația de gură uscată
  • transpirație
  • te trec fiori reci sau fierbinți
  • senzație de îngrijorare
  • neliniște
  • stress
  • frică
  • amorțeală sau furnicături

Un atac de panică poate avea aceleași simptome cu un atac de anxietate, însă nu sunt același lucru. Un psiholog le va distinge și te va consilia corespunzător.

Tratarea anxietății

Primul pas este diagnosticarea corectă a anxietății. După ce primești acest diagnostic, vei fi informat asupra tratamentului care ți se potrivește. De cele mai multe ori, nu se impune un tratament medicamentos, ci doar ședințe de psihoterapie.

Psihoterapeutul sau psihologul tău te vor învăța să faci anumite schimbări în stilul tău de viață și în modul de a privi lucrurile. În acest fel, vei ajunge în câteva ședințe să stăpânești un atac de anxietate sau chiar să îl eviți.

Ce poți face singur pentru a te simți mai bine:

  • dormi suficient
  • meditează
  • fă mișcare în mod regulat
  • mănâncă sănătos
  • începe un sport
  • evită alcoolul
  • evită cofeina
  • lasă-te de fumat

Noi, psihologii și psihoterapeuții de la Minte Sănătoasă, te sfătuim să îți faci o programare pentru o ședință la cabinet sau online chiar astăzi. Viața e frumoasă și merită trăită fără frici, transpirații și încordare! Noi avem încredere în tine că te vei vindeca complet! Tu ai încredere în tine?

Cristina-Chitimus-Minte-Sanatoasa-Iasi